آشنایی با زندگی استاد کیهان کلهر

فهرست مطالب

کیهان کلهر متولد روز سوم آذر ماه سال 1343 موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازنده اهل ایران است.

فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا کانادا می باشد، اصالتا کرمانشاهی می باشد و کمانچه ساز تخصصی اش است، در کنار کمانچه، تنبور، سه‌ تار و شاه‌ کمان نیز می‌ نوازد.

برای آشنایی با دیگر اساتید حوزه موسیقی به بخش مقالات مشاهیر موسیقی مراجعه نمایید.

کودکی کیهان کلهر

کودکی کیهان کلهر

پدر او عباس حیدری کلهر کارمند عالی رتبه وزارت کشاورزی و نوه مهرعلی‌خان از خوانین ایل کلهر بود و مادرش اقدس نام داشت.

کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ ای به موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد.

در سال‌های تحصیل کیهان در دوره اول دبیرستان، خانواده کلهر بار دیگر به کرمانشاه مراجعت کردند و به همین دلیل کیهان و کامران فعالیت خود را با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه ادامه دادند و در مدت کوتاهی مورد توجه استادان موسیقی کرمانشاه قرار گرفتند. خانواده کلهر در سال‌های انقلاب و آغاز جنگ مقیم کرمانشاه بودند، اما در سالیان ابتدای جنگ ایران و عراق بار دیگر به تهران مهاجرت کرده و فعالیت‌های موسیقی کیهان و کامران نیز در تهران پی گرفته شد.

دوران تحصیل

کیهان کلهر در این دوران مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. اما پس از مدتی کیهان در سن هفده سالگی به ایتالیا رفت و سپس برای ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا با درجه کارشناسی ارشد آهنگسازی فارغ‌التحصیل شد.

اقامت کیهان کلهر در کانادا ۸ سال به طول انجامید و تا سال ۱۳۷۳ ادامه داشت. در این مدت کامران کلهر فعالیت خود را با گروه موسیقی کامکار ادامه داد. با این حال در سال‌های آخر جنگ که شهر تهران چندین بار توسط نیروی هوایی ارتش بعث عراق مورد بمب‌باران قرار گرفت، خانه پدری او در تهران مورد اصابت موشک قرار گرفته و پدر، مادر و برادر کیهان کلهر کشته شدند.

خانواده کیهان کلهر

خانواده کلهر بسیار موسیقی دوست بودند. پدرش عباس حیدری کلهر، کارمند عالی رتبه وزارت کشاورزی و نوه مهرعلی خان از خوانین ایل کلهر بود. نام مادرش اقدس بود. در سال‌های آخر جنگ به دنبال بمباران شهر تهران توسط نیروی هوایی ارتش بعث عراق، خانه پدری او مورد اصابت موشک قرار گرفت و پدر، مادر و برادرش، کامران کلهر کشته شدند. کیهان چند سال پس از این بمباران در سال ۱۳۷۳ به ایران بازگشت.

همسر وی زهره سلطان آبادی پرورش دهنده حرفه ای اسب می باشد و در زمینه نژاد عرب در آلمان و آمریکا مشغول فعالیت است. او سالهاست که در آمریکا زندگی میکند و در ایران نیز مرزعه پرورش اسب دارد.

کیهان کلهر و همسرش

فعالیت های هنری

کیهان چند سال پس از این ماجرا و در سال ۱۳۷۳ به ایران بازگشت و در تهران ساکن شد. او در آن شهر به فعالیت در زمینه موسیقی پرداخت و در چند برنامه تلویزیونی نیز به اجرای موسیقی به همراه علیرضا افتخاری پرداخت. با این حال در سال ۱۳۷۴ بار دیگر به کانادا بازگشت تا تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه بدهد. او در کانادا به همکاری با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری پرداخت و در چند کنسرت آن‌ها در خارج از کشور اجرا کرد.

کیهان کلهر در چند سخنرانی و مصاحبه مجموعه جاده ابریشم انگیزه و الگو خود را در نوازندگی کمانچه استاد علی اصغر بهاری نام برده‌است. او برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده‌است، همکاری وی با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان» (غزل) یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)، یویوما، ارکستر فیلارمونیک نیویورک و رامبراندت تریو (گروه موسیقی هلندی)، وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده‌است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد. او معتقد است: «موزیسین، موسیقی‌دان یا موسیقی‌شناس باید به ریاضیات، تاریخ و ادبیات آشنا باشد.»

وی مدت‌ها عضو گروه دستان بود و در کنسرت‌های این گروه به همراه شهرام ناظری به نوازندگی پرداخت. از میان این آثار می‌توان به سفر به دیگر سو اشاره کرد. پس از جدایی از گروه دستان و آغاز فعالیت‌های مستقل با موسیقیدانهای خارجی، با همکاری استادان موسیقی سنتی ایران محمد رضا شجریان و حسین علیزاده آثاری را پدیدآورد که شامل شش آلبوم زمستان است، بی تو بسر نمی‌شود، فریاد، ساز خاموش، شب، سکوت، کویر و سرود مهر می‌شوند. وی در این سال‌ها با تعدادی از نوازندگان همچون اردال ارزنجان و تومانی دایاباته هم‌نوازی داشته. هم‌چنین به عنوان نوازنده در گروه راه ابریشم که یویوما ویولون‌سل‌نواز چینی-آمریکایی به راه انداخته حضور دارد. این گروه در دوازده فوریه ۲۰۱۷ برنده جایزه گرمی شد.

الگوی موسیقی

استاد کلهر در چند سخنرانی و مصاحبه مجموعه جاده ابریشم انگیزه و الگو خود را در نوازندگی کمانچه استاد علی اصغر بهاری نام برده‌است.

وی مدت‌ها عضو گروه دستان بود و در کنسرتهای این گروه به همراه شهرام ناظری به نوازندگی پرداخت.

از میان این آثار می‌توان به سفر به دیگر سو اشاره کرد.

پس از جدایی از گروه دستان و فعالیت‌های مستقل خود را شروع کرد.

همکاری کلهر با بزرگان موسیقی

کیهان کلهر در زمینه موسیقی با بزرگان زیادی از جمله علی اکبر مرادی، حسین علیزاده، شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، شجاعت حسین خان از هند، یویو ما از چین، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان، کوارتت کرونوس و … همکاری داشته است.

کیهان کلهر و شهرام ناظری

کیهان کلهر و شهرام ناظری

کلهر پس از عضویت در گروه دستان به عنوان نوازنده در کنسرت‌های این گروه همراه شهرام ناظری حضور پیدا می‌کرد تا با یکی از بهترین‌های موسیقی سنتی ایران فعالیت داشته باشد.

همکاری با استادان محمدرضا شجریان و حسین علیزاده

کیهان کلهر و محمدرضا شجریان

بعد از اتمام همکاری با گروه دستان، کیهان کلهر به صورت مستقل همکاری هایی با موسیقیدان های خارجی از جمله شجاعت حسین خان، یویوما (پروژه جاده ابریشمkronos Quartet» ») و… به منظور شناساندن موسیقی ایرانی داشت که او را بدل به هنرمندی جهانی نمود.همزمان نیز کار خود را با محمدرضا شجریان و حسین علیزاده آغاز کرد، که حاصل این همکاری منتج به پدیدار شدن چند آلبوم ماندگار و جاوید گشت. آلبوم های خاطره انگیزی چون زمستان است، فریاد، سرود مهر، ساز خاموش، بی تو به سر نمی شود و صد البته آلبوم شب سکوت کویر. این شب سکوت کویر بود که هر کس ذره ای از روح موسیقی در جانش رخنه کرده باشد، گواهی می دهد که این آلبوم فراتر از مرزها و چارچوب های بشریت داشت.

همکاری کیهان کلهر با اردال ارزنجان

کیهان کلهر با اردال ارزنجان

کلهر همراه اردال ارزنجان، نوازنده ترکیه‌ای کنسرت‌هایی را در مناطق مختلف جهان اجرا کرده است. وی در ژانویه ۲۰۰۸ کنسرتی را با کوارت زهی بروکلین رایدر در نیویورک اجرا کرد. در این کنسرت چند قطعه از آلبوم شهر خاموش کلهر نیز اجرا شد. وی همچنین در فروردین ماه ۱۳۹۸ کنسرت‌های مربوط به این آلبوم را در تالار وحدت تهران همراه کوارتت مینیاتور برگزار کرد.

آلبوم شهر خاموش کیهان کلهر

کیهان کلهر آلبوم بی کلام شهر خاموش را در ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ منتشر کرد. این آلبوم ۵۳ دقیقه است و از ۴ قطعه تشکیل شده است. آلبوم شهر خاموش را می‌توان سفارش دانشگاه هاروارد دانست. در این آلبوم جودی الف، آمبر داراک، علی بوستان، سیامک آقایی، کالین جاکوبسن، جانی گندلزمن و … با وی همکاری کرده‌اند. همچنین کلهر و جودی الف میکس و مسترینگ این کار را انجام دادند.

جوایز و افتخارات

جایزه گرمیِ «بهترین آلبوم جهانی سال» به گروه کیهان کلهر اهدا شد.

جایزه فعالیت هنری انسان‌دوستانه آیزاک اشترن، به خاطر کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی، در مسابقه بین‌المللی ویولن ایزاک اشترن شانگهای، ۲۰۱۸.

برنده جایزه جهانی «وومکس» ۲۰۱۹. همایش موسیقی ملل وومکس درباره دلیل انتخاب کیهان کلهر، نوآوری و چیره‌دستی در نوازندگی و معرفی پیام موسیقی سنتی ایران به جهان را ذکر کرده‌است.

در ماه آگوست سال ۲۰۱۹ آلبوم «هنوز پاییز است» محصول مشترک کیهان کلهر با گروه رامبرانت تریو از نگاه مجله سانگ‌لاینز جزو ۱۰ آلبوم برتر سال ۲۰۱۹ قرار گرفت.

  • برنده جایزه بیتا در سال ۲۰۱۹
  • برنده جایزه گلوبال فست در سال ۲۰۲۰ در بخش هنرمند سال

آلبوم ها

  • کنسرت ایرج بسطامی و گروه دستان زمستان ۱۳۷۱
  • بوی نوروز زمستان ۱۳۷۱
  • شب، سکوت، کویر ۱۳۷۷
  • سفر به دیگر سو ۱۳۷۷
  • سرو سیمین ۱۳۷۸
  • غزل ۱، ۱۳۸۰
  • غزل ۲، ۱۳۸۰
  • غزل ۳، ۱۳۸۰
  • زمستان است ۱۳۸۰
  • بی تو بسر نمی‌شود ۱۳۸۱
  • فریاد ۱۳۸۲
  • باران ۱۳۸۲
  • در آینه آسمان ۱۳۸۳
  • موسیقی فیلم جاده ابریشم
  • نخستین دیدار بامدادی ۱۳۸۵
  • باد ۱۳۸۵
  • سرود مهر ۱۳۸۶
  • ساز خاموش ۱۳۸۶
  • شهر خاموش ۱۳۸۷
  • سامان سایه ها ۱۳۹۰
  • موسیقی متن فیلم فصل کرگدن ۱۳۹۰
  • تنها نخواهم ماند ۱۳۹۱
  • لایه های تاریکی ۱۳۹۴
  • هاونیاز ۱۳۹۵
  • هنوز پاییز است ۱۳۹۷

برای گوش دادن به آثار کیهان کلهر میتوانید به سایت شخصی ایشان مراجعه نمایید.

(5)

0 پاسخ به "آشنایی با زندگی استاد کیهان کلهر"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *