تفاوت پیانو ، کیبورد، ارگ و سینث سایزر

تفاوت پیانو ، کیبورد، ارگ و سینث سایزر در چیست؟

فهرست مطالب

حتما نام ساز های پیانو ، کیبورد و ارگ و شاید سینث سایزر به گوش تان خورده است، شاید برخی اوقات برایتان پیش آمده باشد که این اسامی را شنیده باشید و به اشتباه آنها را به کار برده باشید. در این مقاله سعی کرده ایم تا به طور مختصر و تخصصی تر تفاوت پیانو ، کیبورد ، ارگ و سینث سایزر را برایتان شرح دهیم .

پیانو

پیانو ، که از معروف ترین سازهای صفحه کلید دار میباشد. صدای پیانو بر اثر برخورد چکش ها بر سیم های فلزی داخل پیانو است. البته در عصر حاضر انواع پیانو های الکتریکی جای پیانوهای آکوستیک را گرفته اند اما با این حال پیانوهای آکوستیک جایگاه ویژه ای نزد اساتید پیانو و پیانیست ها دارد .پیانو انواع مختلفی دارد مانند کنسول ، دیواری ، رویال ، آکوستیک ، الکتریک ، استیج و …

که در باره خصوصیات و انواع و مدل های ساز پیانو میتوانید در مقاله معرفی پیانو به تفصیل درباره آن مطالعه فرمایید.

ساز پیانو

کیبورد

کیبورد صفحه ای از کلاویه هاست در اکتاو های مختلف که به وسیله بورد های الکترونیکی میتواند انواع صدای سازها به خصوص پیانو را تولید کند.

البته به اشتباه این ساز را اُرگ مینامند که این از اشتباهاتی است که در باب موسیقی در کشور ما جا افتاده است.

کیبور ها معمولا دارای اکتاو های کمتری نسبت به پیانو هستند ، اکثرا ممکن است از تاچ مناسبی مانند کلاویه های پیانو برخوردار نباشند و همچنین شاید صدای لطیف پیانو را کاملا مانند خود آن به اجرا نتوانند در آورند. البته از خصوصیات این ساز میتوان به این اشاره کرد که میوان بازه صدایی زیادی را در این ساز استفاده کرد. البته میتوان اشاره کرد این ساز بیشتر استفاده تمرینی میتواند داشته باشد و نمیتواند جای پیانو را به طور کامل بگیرد به خصوص اینکه ممکن است حتی در استفاده از این ساز دست چپ بسیار عملکرد ضعیفی پیدا کند.

ساز کیبورد

ارگ

ارگ، که به اشتباه نام آن رو بر روی کیبورد قرار میدهند ، سازی است بسیار بزرگ و از لحاظ نواختن بسیار دشوار. در اصل این ساز سازی بادی محسوب میشود که دارای مخازنی است که از باد پر میشوند و با فشردن کلاویه ها و پدال های آن هوا از لوله های بسیاری که این ساز دارد خارج میشود و صدا تولید میکند.

استفاده زیاد این ساز در کلیساها و برای نواختن آهنگ های مذهبی میباشد و کاربرد بسیار کمی در استفاده های خانگی دارد و شاید از سازهای کمیاب محسوب شود.

البته با ترویج شدن اسم اُرگ به جای کیبورد ، از واژه اُرگ الکترونیکی به جای کیبورد و از واژه ارگ بادی برای اُرگ استفاده میشود.

ترکیب استفاده از کلاویه ها ( کلید ها ) و استفاده ها تا حدودی زیادی کار را سخت نموده و ارگ را به یکی از سخت ترین ساز ها تبدیل کرده است .

ساز ارگ

سینث سایزر

و در نهایت با سازی به نام سینث سایزر برخورد میکنیم ، این ساز تا حد زیادی شباهت با کیبودهای الکترونیکی دارد اما با کلید های تنظیم بیشتر و در برخی موارد کلاویه های بسیار زیادتر. سینث‌سایزر به جای تولید صدای مستقیم طبیعی سیگنال‌های الکتریکی می‌سازد

با استفاده از سینث سایزر میتوان در فرکانس های مختلف و در دسته بندی صدای مختلف ، فضاسازی های لازم را در آهنگ ها انجام داد. تفاوت این ساز با کیبورد در این است که محدوده صوتی و تولید صدایی سینث سایزر بسیار وسیع تر و کاربرد صدایی آن بسیار متنوع تر میباشد.

استفاده از این ساز را در ارکستر های بزرگ میتوان مشاهده کرد که در کنار صدای طبیعی سازها ، به وسیله سینث سایزر صداهای محیطی که به وسیله ساز ها نمیتوان آنها را تولید کرد را ایجاد  کرد. تولید صدا های بک گراند و یا حتی سازهایی که جای آنها در گروه ها خالی میباشد از قابلیت های سینث سایزر میباشد. استفاده از این ساز را به خصوص در آهنگها و اجراهای گروه یانی میتوانید مشاهده کنید. البته استفاده از این ساز در گروه ، احتیاج به نوازنده پیانو را در گروه برطرف نمیکند زیرا هر چند مسیر شبیه به هم را طی میکنند اما کاربرد متفاوتی را ایجاد میکنند.

سینث سایزر

 

(4.7)

0 پاسخ به "تفاوت پیانو ، کیبورد، ارگ و سینث سایزر در چیست؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *