بتهوون

بتهوون ، تمام دانستی ها و حقایق زندگی بتهوون

فهرست مطالب

 زندگی بتهوون با نام کامل لودویگ فان بتهوون: Ludwig van Beethoven.

لودویگ فان بتهوون موسیقیدان و آهنگ ساز آلمانی در 17 دسامبر 1770 در شهر بن متولد شد.او یکی از بزگترین و مشهورترین آهنگ سازان اروپایی به شمار می رود. او در طول زندگانیش در میان آثار زیادی که برجای گذاشت خالق 9 سمفونی ، یک کنسرتوی ویولن ، 32 سونات پیانو ، 5 کنسرتو پیانو ، 16 کوارتت زهی ، 2 مس و اپرای فیدلیو میباشد.

سرگذشت زندگی

بتهوون در شهر بن آلمان متولد شد.در همان اوایل کودکی به موسیقی علاقمند شد و پدرش ، یوهان که نوازنده دربار سلطنتی بود ، به آموزش موسیقی برای وی همت گماشت تا استعداد او به شکوفایی برسد. روش آموزش به بتهوون که از پنج سالگی‌اش شروع می شد، شدید و سخت بود و اغلب اوقات او را به گریه می‌انداخت.

استعداد موسیقی بتهوون در اوایل جوانی او آشکار شد ، پدرش یوهان با دانستن موفقیت های موتسارت در زمینه موسیقی تلاش کرد که پسرش را به عنوان یک استعداد موسیقی معرفی کند. که مدعی شد پسرش در سن هفت سالگی اولین اجرا عمومی اش را برگزار کرده است و پوسترهای او در سرتاسر شهر پخش شده بود.

بتهوون شخصیت مهمی بود که در انتقال دوره کلاسیک و رمانتیک نقش بسزایی را در موسیقی کلاسیک ایفا کرد.

در نهایت در سن بیست و یک سالگی به شهر وین مهاجرت کرد. در شهر وین آهنگسازی را نزد یوزف هایدن ادامه داد. اولین اثر بزرگ بتهوون ارکسترالی است که سمفونی شماره 1 نام دارد ( سال 1800 میلادی ).

بیماری بتهوون

متاسفانه به مرور زمان بتهوون با مشکل شنوایی روبرو شد. این اتفاق در سن 28 سالگی شروع به رخ دادن نمود. در اوایل امر وی از سمعکی به صورت مخفیانه استفاده میکرد اما بعد ها در سن 44 سالگی وی کاملا ناشنوا شد و این جریان برایش افسردگی را بدنبال داشت. همین افسردگی در زندگی بتهوون باعث شد که او از وین به شهر کوچکی در اتریش مهاجرت کند. اما عشق او به موسیقی باعث شد تا حتی در دوران ناشنوایی اش زیباترین آثارش را در همین دوران خلق کند. در سال های ابتدایی مریضی اش او سمفونی های سوم و پنجم خود را انتشار داد . پس از آن کنسرتو ویولن را انتشار داد و تا جایی که وخامت شدید ناشنوایی اش باعث شد تا از مجامع عمومی دوری کند. بعد از دور شدن از اجتماع آثار بسیار مهمی را خلق نمود از جمله : سمفونی های بعدیش و سونات های پیانو.

شرح زندگی نامه بتهوون

بتهوون با اینکه از صداهای که در گوشش میشنید و از درد معده به شدت رنج میبرد ، اما این مشکل را از دوستانش و دیگران پنهان میکرد اما این مشکل برایش طاقت فرسا شد تا اینکه طی نامه هایی مشکلاتش را برای دوستانش آشکار کرد. او از درد و رنجش در نامه هایش چنین ذکر میکند :

“…بتهوونِ  فوق‌العاده بدبخت است، بدان که گرامی‌ترین قسمتِ وجودم، سامعه‌ام، بسیار آسیب دیده است … آثار این بیماری را می‌دیدم و آن را پنهان می‌کردم، اما وضع از همیشه بدتر شده است … آیا شفا خواهم یافت؟ طبعاً امیدوارم، اما خیلی کم، چنین بیماری‌هایی درمان ناپذیرند، چقدر زندگی من تلخ خواهد بود، زیرا مجبورم از تمام کسانی که دوستشان دارم و برایم عزیز هستند، دوری کنم …”

این غم و ناراحتی در زندگی بتهوون را میتوان در برخی آثارش مانند سونات پیانو ، اپوس سیزده مشاهده کرد. و جالب اینجاست که این ناراحتی در همه ی آثار این دوره ی او وجود نداد.

علت ناشنوایی وی ناشناخته مانده‌است، اما گمان میرود که علت آن یکی از بیماری های تیفوس ، خود ایمنی ، لوپوس ، پازه و یا حتی عادت وی در غوطه‌ ور کردنِ سرش در آبِ سرد برای بیدار ماندن باشد.

فوت بتهوون

بتهوون پس از برگشت سفری از اطراف شهر وین دچار سرماخوردگی می شود و در خانه خودش بستری میشود. بتهوون در هنگام بستری در خانه بدون پرستار بود. پس از چند روز یکی از آشنایان وی برای بتهوون طبیبی به بالین وی فرستاد.

پزشک که او را با حال بد و تنگیِ نفسِ شدید مشاهده کرد، برای مشورت از جراح معروف شهر کمک خواست و او را تحت عمل جراحی قرار گرفت.

وی بالاخره پس از تحمل چندین ماه بیماری و بستری بودن سرانجام در 26 ماه مارس 1827 در حالی که دوستان نزدیکش بر بالینش جمع شده بودند درگذشت. در مراسم تدفین او حدود 20 هزار نفر جمعیت جمع شده بودند.

در مورد علت مرگ وی اختلاف نظر وجود دارد اما بر این باورند بر اثر یکی از بیماری های سیروز، سیفلیس، هپاتیت آ، مسمومیت سرب، سارکوئیدوز و بیماری ویپل از بین رفته است.

شرح زندگی نامه بتهوون

 

نکاتی از زندگی بتهوون

گفته میشود او در میان سالگی بسیار بدخلق ، تندمزاج و نامرتب شده بود به گونه ای که میشد تیکه های غذا را روی پیانو و کاغذهای نت وی مشاهده کرد.بتهوون که در جوانی آهنگسازی خندان و با محبتی بود در میان سالگی بداخلاق شده بود. او در نامه ای به یکی از دوستانش ناشنوایی را دلیل تند مزاجی خود می دانست. وقتی بعد از مرگ برادرش حضانت فرزند او یعنی کارل را قبول کرد به اندازه ای با این نوجوان خشن برخورد می کرد که او اقدام به خودکشی کرد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه زندگی بتهوون علاقه او نسبت به  فلسفه، ادبیات و سیاست است. بطوری که در اولین موسیقی خود اشاره مضمونی به قهرمان پروری دارد. و علاقه وی به انقلاب فرانسه باعث شد که سمفونی سوم خود را به ناپلئون بناپارت تقدیم کند، ولی از این رو که ناپلئون خود را امپراطور نامید وی از این تصمیم خود منصرف گردید.

نکته دیگر درمورد پیش درآمد سمفونی پنجم وی است که بسیار مشهور اما تنها از چهار آهنگ تشکیل شده است. با آنکه بتهوون 9 سمفونی نوشته است که از موتزارت که 41 سمفونی دارد بسیار کمتر است، هر ارکستر قابل احترام و بزرگی در سرتاسر جهان این سمفونی ها را به عنوان آثار استاندارد اجرا می کند. سمفونی های بتهوون به اندازه ای جامع است و آهنگی شگرف دارد که بسیاری از موسیقی‌دان ها بعد از او به سختی توانسته اند از آنها رمزگشایی کنند.

 

برای مطالعه بیشتر درمورد بتهوون میتوانید به سایت ویکی پدیا مراجعه کنید.

(0)

0 پاسخ به "بتهوون ، تمام دانستی ها و حقایق زندگی بتهوون"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *