شوپن ، پیانیست افسانه ای!

فهرست مطالب

فردریک فرانسوا شوپن یکی از تاثیرگذارترین موزیسین های لهستانی و نوازنده ارجسته پیانو است که به او لقب موتزارت دوم داده اند. او تعدادی از استایل های موسیقی را ساخت که مهم ترین نوآوری های وی در فرم هایی همانند سونات پیانو ، والس ، نوکتورن، اتود، پرلود و پولونِز است. شوپن در طول عمر خود از ضعف جسمانی رنج می‌برد تا آنکه در سن 39 سالگی بر اثر بیماری سل درگذشت.

برای مطالعه زندگی نامه دیگر بزرگان موسیقی در صفحه مشاهیر موسیقی مراجعه نمایید!

کودکی شوپن

فردریک فرانسوا شوپن متولد 1 مارس 1810 در روستایی به نام ژلازواولا در نزدیکی ورشو می باشد.فردریک دو رگه بود به طوریکه مادرش اهل کشور لهستان و پدرش فرانسوی بود. در واقع پدرش در طی سفری به کشور لهستان در سال  1872 داشت،تکلا جوستینا (مادر شوپن) را ملاقات کرد و با یکدیگر ازدواج کردند و در همان کشور ماندند و زندگی کردند.

چند ماهی از تولد فردریک نگذشته بود،که در اکتبر سال 1810 به شهر ورشو نقل مکان کردند. توانایی ذاتی وی از همان دوران جوانی مشخص بود؛ به طوریکه در شهر ورشو او را موتزارت دوم می نامیدند!

او تا پیش از 7 سالگی توانست دو پولنز (در سل مینور و در سی بمل ماژور) بنویسد که توسط پدر سیبولسکی منتشر شد.

پدر سیبولسکی در آن زمان یکی از معدود ناشران در هنر موسیقی لهستان بود و همچنین سرپرستی مدرسه نوازندگی ارگ را به عهده داشت.

این استعداد قوی و درخشان در وجود شوپن کوچک، خیلی زود در روزنامه های ورشو منتشر شد و به گوش همگان رسید و در نهایت سالن های کنسرت پایتخت خواستار او بودند. شوپن کوچک در همین سالن های کنسرت، اولین اجراهایش را برای کمک به خیریه انجام می داد ونخستین کنسرتش در سن 8 سالگی بود. او از همان ابتدا پیانو را از استاد خود یعنی زیونی یاد گرفته بود. این یادگیری از 6 سالگی آغاز و تا سن 12 سالگی ادامه داشت.

فردریک همیشه به خوبی از استاد زیونی یاد می کرد و این استعداد او باعث شده بود حتی از استاد خود هم پیشی بگیرد و جلو بزند. زیونی نوازنده پیانو و استاد کنسرواتور ورشو بود که ارگ و پیانو را به شوپن یاد داده بود.

برای مطالعه درمورد تفاوت ارگ و پیانو به مقاله تفاوت پیانو با ارگ مراجعه نمایید!

 

فردریک 16 ساله بود که نزد جوزف النسر،آهنگساز کنسرواتور رفت و از او درس های مهمی چون تئوری موسیقی،آهنگ سازی و هارمونی را آموخت.

شوپن همیشه مشتاق ملاقات با مشاهیر بزرگ نوازندگی و موسیقی بود. برای مثال در سال 1829 در اجرای یکی از کنسرت های نیکولو پاگانینی، نوازنده یکتای ویلن حضور داشت. از جهتی دیگر ملاقاتی با یوهان نپوموکا هومل نوازنده ساز پیانو و همچین آهنگساز آلمانی داشت.

در همان سال فردریک شوپن به شهر وین سفر کرد تا چندین کنسرت اجرا کند که این اجرا ها انتقاد هایی هم همراه خود داشت.این انتقاد ها در رابطه با بیش از حد آرام نواختن شوپن بود.

وی هنگامی که در وین اقامت داشت اخباری در مورد شورش روسیه علیه لهستان شنید که باعث شد از برگشت به کشور لهستان صرف نظر کند و مدتی دیگر در همانجا بماند.

پس از آن تصمیم گرفت به مونیخ و اشتوتگارت و پاریس برود.خوشبختانه او تا آن زمان آثار مهمش را تصنیف کرده بود.

نقاشی از شوپن

بزرگسالی شوپن

شوپن معمولا آثاری که می ساخت،به پیانو اختصاص داشت اما قطعه هایی هم برای همراهی کننده و پیانو هم نیز می ساخت. ملودی مهم ترین و اصلی ترین چیز در ساختار آهنگ های اوست که هیچ چیز اضافه و زیادی در آنها وجود ندارد. با اینکه در قطعات موسیقی او، تبحر نوازندگی مشخص است، اما در مقایسه با دیگر آثار هنرمندان که فقط تکنیک را در نظر گرفته اند،نحوه ی بیان شاعرانه کار او را متمایز ساخته است.

اگر دنبال اطلاعات بیشتر درمورد پیانو هستید به مقاله معرفی پیانو مراجه نمایید.

 

فردریک ارتباط صمیمی با بسیاری از موزیسین ها و هنرمندان سبک خود داشت. هنگامی که به پاریس سفر کرده بود با افرادی چون فردریش کالکبرنر، فردیناند هیلر و فرانتس آشنا شد و ارتباط دوستانه ای با هکتور برلیوز، فلیکس مندلسون و وینچنتزو بلینی نیز برقرار کرد.

توانایی او در موسیقی همیشه مورد ستایش دیگران بود به طوریکه روبرت شومان درباره ی او به دیگران گفت: آقایان، کلاهتان را به احترام یک نابغه بردارید!

وی در ۱۸۳۵ با خانواده اش در کارلسبد ملاقات کرد و آن‌ها را تا محل سکونتشان در دشن و سپس تا ورشو همراهی کرد و پس از آن چند هفته‌ای را در درسنین اقامت گزید و بعد به لیپزیگ سفر کرد و در آنجا مندلسون و شومان را ملاقات نمود. او هنگام بازگشت از این سفر دچار حمله شدید تنگی نفس شد که این حمله به قدری طاقت فرسا بود که روزنامه‌های لهستانی به اشتباه خبر درگذشت او را منتشر کردند.

او 28 سال داشت که با ژرژ ساند (که 6سال بزرگ‌تر از او بود) آشنا شد.آن دو یک سال بعد از آشنایی به مایورکا رفتند و شرایط نامساعد آب و هوایی و مرطوب بودن اتاق محل اقامت شان روی سلامتی شوپن اثر گذاشت و مجبور شدند به خانه برگردند. همین اتفاق سبب شد فردریک شوپن هرگز سلامت اولیه ی خود را به دست نیاورد.

در سال ۱۸۴۵ مشکلات زیادی در رابطه بین شوپن و ژرژساند به وجود آمد و 1 سال بعد، این رابطه با ورود مشکلات خانوادگی از بین رفت و این همان سالی بود که ساند یکی از رمان‌هایش به اسم نوکرزیا فلوریانی را که برای شوپن خوشآیند نبود را منتشر کرد. داستان این رمان در مورد هنرپیشه ای ثروتمند و یک شاهزاده بیمار است که ظاهرا روابط بین شوپن و خودش را نمایش می دهد. این ارتباط 9 سال بیشتر طول نکشید به همین دلیل نمیتوان به درستی آن را قضاوت کرد.

 

مرگ شوپن

در سال 1848 هنگامی که در حال اجرای کنسرت پاریس بود و بعد از آن به اسکاتلند و انگلستان می رفت، در آنجا بسیار مریض شد و در مسیر بازگشت به پاریس در خانه ی خواهرش در گذشت. فردریک شوپن در تمام طول عمر خود از ضعف جسمانی رنج می‌برد و ۳۹ ساله بود که بر اثر سل ریوی از دنیا رفت. یک روز پس از درگذشت وی، به عنوان یادگار ماسکی از صورت و دست‌هایش ساختند واو را گورستان پر لاشز به خاک سپردند.

طبق وصیت شوپن قلب وی به کشورش تعلق داشت، به همین سبب آن را به کشور لهستان بردند و امروزه در کلیسایی در ورشو قرار دارد.

آرامگاه شوپن

برای مطالعه بیشتر درمورد فردریک شوپن میتوانید به سایت کلاسیک اف ام مراجعه نمایید.

آثار شوپن

Chopin در موسیقی از موتزارت، بتهوون، هایدن، و کلمنتی پیروی می کرد و به شاگردانش سبک کلمنتی را آموزش می داد. او موتزارت و باخ را مهمترین آهنگسازان مؤثر بر موسیقی‌اش معرفی می کرد.

آثار شوپن به تعداد بیش از ۲۳۰ قطعه از می رسد. همه آثار او برای پیانو نوشته شده‌اند و بیشتر آنها به صورت تکنوازی می باشند. تعداد محدودی از آثار شوپن برای پیانو با همراهی پیانو دوم، ویلن، ویلن سل، آواز یا ارکستر نوشته شده‌اند. از آن جمله می‌توان به موومان سوم از سونات شماره ۲ اپوس ۳۵ اشاره کرد.

مجموعه آثار طولانی او همانند ۴ بالاد، ۴اسکرتزو، بارکاروله۶۰.Op، فانتزی ۴۹.Op و سوناتهایش همانند آثار کوتاه‌تر او مثل ایمپرومتوها، مازورکاها، نوکتورنها، والسها و پولونزهای او، جایگاهی ثابت در بین آثار (رپرتوار) پیانو دارند. دو مجموعه اصلی شوپن برای پیانو عبارت است از ۲۴ پرلود ۲۸.op و اتودهای ۱۰.op و ۲۵.op.

او تعدادی از فرم‌های موسیقی را ابداع نمود، اما مهم‌ترین نوآوری‌هایش را درقالب فرم‌هایی مثل سونات پیانو، والس، نوکتورن، اتود، پرلود و پولونِز به نمایش گذاشته‌است.

 

برای گوش دادن به آثار شوپن به صفحه Spotify این هنرمند مراجعه نمایید.

 

(0)

0 پاسخ به "شوپن ، پیانیست افسانه ای!"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *